مزایای استفاده از دستگاه چاه پیمایی Nanolog4 برای شما

مقدمه ای درباره دستگاه چاه پیمایی

چاه پیمایی به عنوان یکی از روش های ژئوفیزیکی بیش از 60 سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این روش اکتشاف و استخراج  معادن نفت و گاز و دیگر مواد معدنی شامل ذغال سنگ ،آهن ،اورانیوم و … است.  همچنین این دستگاه برای بررسی لایه های زمین در معادن اکتشافی و میادین نفتی کاربرد دارد. در طی عملیات چاه پیمایی، دستگاهی به سوند (سنسور سنجش) به داخل چاه ارسال و خواص معین فیزیکی طبقات زمین اندازه گیری و بر روی نمودار هایی ثبت می شود.

نمودار حاصل را می توان با توجه به ویژگی های سنگ یا سیال موجود در طبقات و ساختمان چاه تفسیر کرد. از جمله نمودارهای متداول چاه پیمایی می توان به نمودارهای الکتریکی، صوتی، هسته ای، دماسنجی، شیب سنجی، تصویر ساز و نمودارهای الکترومغناطیسی اشاره کرد.

Nanolog4 device | STB
well logging device | STBi.ir

کمی درباره دستگاه چاه پیمایی Nanolog4

دستگاه چاه پیمایی دیجیتال مدل NANOLOG4 برای بررسی چاه های آب طراحی و به بهره برداری رسیده است. این دستگاه برای نمودارگیری از چاه های آب و گمانه های معدنی طراحی و کلیه قطعات اصلی دستگاه از شرکت های آمریکایی و ژاپنی تهیه شده و مونتاژ قطعات و نرم افزار آن، توسط این شرکت “سامان تجهیز بنیان”  پیاده سازی و تهیه شده است. و از لحاظ دقت و صحت داده با دستگاه Robertson انگلیسی و Auslog استرالیایی مورد تست و کیفیت سنجی قرار گرفته است. شرکت سامان تجهیز بنیان قادر است با توجه به نیاز و کاربرد شما، سوندها و ابزار های مناسب را به این سیستم اضافه نماید بدون آنکه به هیچ گونه تغییری در دستگاه نیاز باشد.

ویژگی های برجسته و نوآوری های به کار رفته در دستگاه چاه پیمایی Nanolog4

طراحی و پیاده سازی بر اساس شرایط اقلیمی فعلی ایران – دستگاه های اروپایی به دلیل فاصله کم زمین با آب های زیرزمینی نیاز به حفر چاه ها با ارتفاع زیاد ندارند و بنابراین کابل های به کار برده شده در دستگاه دارای جنس معمولی و استحکام پایین تر نسبت به کابل های استفاده شده در دستگاه Nanolog4 هستند.

عدم نیاز به ماشین اختصاصی جهت حمل و نگهداری دستگاه – یعنی؛ دستگاه می تواند به صورت Portable نیز استفاده شود.

عدم نیاز به استفاده از موتور برق در راه اندازی دستگاه جهت سهولت انجام کار

دارای نرم افزار کاربردی و ساده جهت برداشت از چاه

در نظر گرفتن تعداد الکترود بیشتر در سوند مورد استفاده در دستگاه – با توجه به قطر چاه های حفاری شده در ایران که بین 10 تا 17 اینچ می باشند، استفاده از یک الکترود تک موجب کاهش دقت دستگاه می شود و داشتن دقت بالا در دستگاه چاه پیمایی، لزوم استفاده از الکترودهای بیشتر را توجیه می کند.

به حداقال رساندن تنظیمات توسط اپراتور جهت کاهش خطای انسانی.

نرم افزار با فضای دوستانه (User-Friendly) و حداقل درصد خطا

برداشت نمونه از چاه مطابق با استاندارهای جهانی

well logging 6

نقش دستگاه چاه پیمایی ساخت ایران در اقتصاد کشور

دستگاه چاه پیمایی که ساخت ایران و تولید داخل می باشد در زمینه کارآفرینی و کمک به اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می کند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به حداقل رساندن خروج ارز از ایران – خودکفایی، تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی
  • ایجاد اشتغال و استفاده از دانش و تکنولوژی بومی– یکی دغدغه های اصلی هر کشوری استفاده از نیروی جوان و تازه نفس و ایجاد اشتغال برای آن هاست.
, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
هرآنچه درباره فلیم فتومتری باید بدانید
نوشتهٔ بعدی
تعمیرات XRF مدل thermo XL2

پست های مرتبط

No results found

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست